Leiding

Verklaring omtrent gedrag

Wie denkt aan kinderen, jongeren en Scouting, denkt direct aan spel, plezier en een uitdagend leven. Niemand associeert deze woorden met ongewenst gedrag. Een verplichte Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is één van de maatregelen die Scouting Nederland getroffen heeft om binnen de organisatie een veilige omgeving voor kinderen te bieden. Scouting Nederland besteedt aandacht aan het onderwerp in trainingen.

Als je leiding wilt worden, vragen wij je dus om een Verklaring omtrent gedrag aan te vragen. De kosten hiervan worden vergoed. Uitleg over de procedure vind je in de Erasmus Wiki.

Landelijk opvangteam

Scouting Nederland heeft ook een landelijk opvangteam. Dit team bestaat uit vrijwilligers die groepsbesturen adviseren hoe om te gaan met calamiteitensituaties. Meer informatie over het Landelijk opvangteam vind je hier.

Gedragscode

Binnen Scouting Erasmus handelen wij volgens de gedragscode van Scouting Nederland. De gedragscode is onderdeel van de preventieve maatregelen die scoutinggroepen kunnen nemen om misbruik te voorkomen. De gedragscode is hier te lezen.